adventure65.reismee.nl

Dag 4 de Wolfschanze

Hallo volgers,

Vanochtend vroeg, 08:00, vertrokken vanaf de camping na een voedzaam ontbijt ( Richard n snelle Jelle & Wim de Poolse variant n vlugge Japie). Vandaag heerlijk gestuurd op asfalt, keien en zandwegen richting Bialowieza. Om toch nog iets van de Poolse cultuur op te snuiven, zijn we gestopt bij de Wolfschanze. Maar daarover later meer. Onze eerste koffie stop was in een pitoresk stadje Katuzy. Onze magen knorden alweer en dus n heerlijke Poolse lekkernij erbij. Uiteindelijk bij de Wolfschanze gestopt en daar rondgewandeld, maar daarover later meer. Vandaag was er ook weer n blik op de weg dag. Dieren en objecten die we vandaag moesten ontwijken waren, 2 katten, n wild zwijn, n haas, n auto en de laser van tante agent. Na 500 km stapten we om 20:00 fris van onze GS ( Gelände und Straße) af in het stadje Bialystok bij Hotel Titanic.

Qua weer treffen we het enorm. Vandaag een korte bui maar daarna droog. Temperatuur verschillen hadden we wel, van 16 graden vanochtend tot 25 graden vanavond. Onze vooruitzichten zijn erg goed, vanaf morgen 30 graden.

Voor het slapen gaan nog n verhaaltje over de Wolfschanze.

Hitler heeft in de 2 de wereldoorlog een bunkercomplex genaamd de Wolfschanze gebouwd in Oost Polen. Hier heeft hij zich 800 dagen verschanst met zijn superieuren en Eva Braun met haar kort pittig kapsel. In de bunkers werden snode plannen gesmeed door Adolf en kornuiten. Maar ja, die arme soldaten in de koude loopgraven waren het eigenlijk wel zat die oorlog. Onder leiding van een ene Klaas werd een aanslag gepland in de Wolfschanze. De bom werd naar binnen gesmokkeld en onder de vergadertafel geplaatst. Helaas was deze zo zwaar dat Adolf alleen verwond werd. Net voor het einde van de oorlog hebben ze het zelf opgeblazen zodat de russen er niets meer aan hadden. Toch zonde van al die noeste arbeid.

welterusten en tot morgen

Rini

Leuk om deze informatie te krijgen, gelukkig is dat al lang geleden. Goede reis verder en geniet van alles wat op jullie pad komt! Groetjes