adventure65.reismee.nl

Dag 6 Bulldozer en grasmaaier

Hallo volgers,

Vandaag zou het een rustdag moeten wordenmet 500km op de GS. Maar dat liep ff anders. Vanochtend vanuit Bialoeirza vetrokken richting Sanok in zuid Polen. Het ging over gloeiende goed geplaveide wegen door de bossen. Plotseling voor ons stak een eland, formaat van een flinke koe over, schrik!! Toch maar ff rustiger rijden van nu. De temperatuur liep al flink op, 32 graden. Zoals jullie van ons gewend zijn, gaan wij ook wel eens onverhard. Op het eerste stuk door het mulle zand en dat wil niet zo goed met de zware adventure van Wim, zie foto en https://youtu.be/S6V91XX1i9I. Motorski Polski offroadski.

Na een gezonde McDonalds hap en sterke koffie weer verder.

Het tweede onverharde stuk liep ook niet goed af. Richard zag nog een stukje gras dat niet goed gemaaid was, zie foto en dacht;dat zal ik nog wel even kortwieken!!

Laatste stuk toch maar verhard gereden. 3 jaar geleden toen we naar Odessa reden hadden we het over een roze beeld op de Garmin. Vandaag reden we dat vanaf de andere kant. Haarspeld bocht na haarspeld bocht werden zo plat mogelijk genomen. De gebeurtenissen eerder vandaag al vergeten, haha.

Morgen gaan we Slowakije in, maar nog geen echte plannen gemaakt.

Tot morgen

Dag 5 Bialowieza

Hallo volgers,

Vandaag was het een korte dag qua motor kilometers, slechts 80. In Bialowieza aangekomen een uurtje rondgewandeld in het bos. Helaas was er geen gids voor onsbeschikbaar, maar heeft ons wel 5 uur wandelen in het afgesloten oerbos bespaard. Na een heerlijke Poolse lunch, hebben we een moutainbike gehuurd. Per fiets op zoek naar de wilde Wisenten. Na 50 barre kilometers door de bagger nog geen beest gezien. Uitgeput kwamen we om 17:00 uur terug, de verhuurder maakte zich al zorgen. Na een lokaal gebrouwen biertje en rare knoflook chips kwamen we weer n beetje bij kennis. Nu net een Wisent biefstuk en bier genuttigd, hebben we toch nogiets van eenWisent gezien.

Gelukkig hebben we morgen een rustdag. Dan gaat het 500km op de comfortabele GS richting Slowakije.

Tot morgen

Dag 4 de Wolfschanze

Hallo volgers,

Vanochtend vroeg, 08:00, vertrokken vanaf de camping na een voedzaam ontbijt ( Richard n snelle Jelle & Wim de Poolse variant n vlugge Japie). Vandaag heerlijk gestuurd op asfalt, keien en zandwegen richting Bialowieza. Om toch nog iets van de Poolse cultuur op te snuiven, zijn we gestopt bij de Wolfschanze. Maar daarover later meer. Onze eerste koffie stop was in een pitoresk stadje Katuzy. Onze magen knorden alweer en dus n heerlijke Poolse lekkernij erbij. Uiteindelijk bij de Wolfschanze gestopt en daar rondgewandeld, maar daarover later meer. Vandaag was er ook weer n blik op de weg dag. Dieren en objecten die we vandaag moesten ontwijken waren, 2 katten, n wild zwijn, n haas, n auto en de laser van tante agent. Na 500 km stapten we om 20:00 fris van onze GS ( Gelände und Straße) af in het stadje Bialystok bij Hotel Titanic.

Qua weer treffen we het enorm. Vandaag een korte bui maar daarna droog. Temperatuur verschillen hadden we wel, van 16 graden vanochtend tot 25 graden vanavond. Onze vooruitzichten zijn erg goed, vanaf morgen 30 graden.

Voor het slapen gaan nog n verhaaltje over de Wolfschanze.

Hitler heeft in de 2 de wereldoorlog een bunkercomplex genaamd de Wolfschanze gebouwd in Oost Polen. Hier heeft hij zich 800 dagen verschanst met zijn superieuren en Eva Braun met haar kort pittig kapsel. In de bunkers werden snode plannen gesmeed door Adolf en kornuiten. Maar ja, die arme soldaten in de koude loopgraven waren het eigenlijk wel zat die oorlog. Onder leiding van een ene Klaas werd een aanslag gepland in de Wolfschanze. De bom werd naar binnen gesmokkeld en onder de vergadertafel geplaatst. Helaas was deze zo zwaar dat Adolf alleen verwond werd. Net voor het einde van de oorlog hebben ze het zelf opgeblazen zodat de russen er niets meer aan hadden. Toch zonde van al die noeste arbeid.

welterusten en tot morgen

Dag 3 de Poolse sahara

Beste volgers,

Vandaag ging het vanaf de camping gelijk onverhard verder richting Leba. Gras tegels als weg en later een geweldig zandpad. Qua kilometers hebben onze GS'en niet veel hoeven doen, slects 160km. Vanmiddag op de Poolse sahara geweest en daarna de tent opgezet. Na een biertje naast de tent, via het strand naar het centrum gelopen.Als diner heerlijke vers gevangen vis gegeten, met n biertje natuurlijk. Want vis moet zwemmen. On request from Michelle some pictures are added,i have a good wifi connection right now in the restaurant.

Morgen gaat het richting Oost Polen met als tussenstop de Wolfsschanze van Adolf Hitler.

Tot morgen.

Dag 2 van Duitsland naar Polen

Beste volgers,

Vanochtend vetrokken vanuit Plau am See richting het Duits/Poolse eiland Oezedom. Heerlijk binnendoor over rustige en bochtige wegen. Qua ondergrond hebben we vandaag zand, modder, betonplaten zo breed als een motorband en asfalt gehad. Maar met die fijne GS is dat allemaal geen probleem.Lekker koffie mit kuchen genuttigd onderweg. Aande Oostzee kust een broodje met bockworst gegeten en daarna met de veerboot naar Polen. Binnendoor langs de kust na nog een ijsje te hebben gegeten aan zee. Echter na 5 minuten werden we door de Poolse politie gesommeert om weg te gaan. We stonden op de boulevard in de voetgangers zone. Gelukkig geen bon ontvangen, erg fideel van de man. Uiteindelijk zijn we op een camping beland aan de kust en hebben net heerlijk gegeten. De temperatuur was vandaag aangenaam met 24 graden. Straks heerlijk slapen in de tent en morgen richting de sahara van Polen.

Tot morgen.

Dag 1 Vertrek

Goedemorgen beste volgers,

Gisteren nog contact gehad met Richard en de reis blijft zoals gepland. Vandaag om 13:00 vertrekken we vanuit Emmen richting Plau am See. We zien wel hoe ver we komen, is mede afhankelijk van het weer vandaag. De vooruitzichten voor volgende week zijn +25 graden.

Ik heb al mn spullen gepakt,nu de motor nog ff aftanken en dan ben ik er klaar voor.

Gisteren liet Richard al weten dat hij zin had in de komende trip en dat geldt voor mij ook.

Vanmiddag rond enen vertrokken uit Emmen. Af en toe een klein buitje gehad, maar dat deerd ons niets. Je zit heerlijk beschut op de GS. Tijdens ons diner in Uelzen een flinke onweers bui doorstaan onder de parasol. Uiteindelijk zijn we naeen lange rit in Plau am See beland. Gelukkig hadden ze bij het eerste de beste Hotel nog 2 kamers. Na een koel Weizen biertje was bij ons de pijp uit. Na 7 uur sturen en 450km op die heerlijke comfortabele GS is het tijd voor n warme douche en daarna naar bed.

Morgen nog n klein stukkie en dan zijn we alweer in Polen.

De Voorbereiding

Beste volgers,

Na een afwezigheid van 2 jaar hebben Richard en Wim weer een reis blog. De voorbereiding is alweer in volle gang. Onze eerste reisdoel via Helsinki naar Sint Petersburg is 2 weken geleden in de prullenbak gegaan wegens op voorhand te veel verplichtingen. Het boeken van de boot, hotel,visa en de verplichte aankomst en vertrek dagen in Rusland paste toch niet echt bij ons.

Onze nieuwe bestemming wordt zoals het er nu uitziet Polen,Slowakije, Tjechie en ...

Dit is echter nog geen garantie. Vorig jaar hebben we 2 dagen voor vertrek ons reisschema omgegooid vanwege het weer in Oostenrijk,Italie en Zwitserland. De nieuwe bestemming werd de Franse Alpen. 10 dagen 30 graden, goede keus Richard.

Dit was het voor vandaag.